10 Feb 2012

Ceramah:Cara mendapatkan ilmu yang berkat,bermanfaat dan berkekalan

          Alhamdulillah pada petang 10 febuari 2012 yang penuh barakah , semua para pelatih daripada semester 1 , 2 dan 3 disulami dengan sedikit ceramah yang disampaikan oleh USTAZ MOHD MUHSINUL NIDZAM BIN ABDULLAH yang bertugas di IPG Kampus Raja Melewar Seremban. Topik yang dikupas bertajuk Cara mendapatkan ilmu yang berkat, bermanfaat dan berkekalan. Ceramah ini di anjurkan oleh biro agama dan kerohanian dan dikendalikan oleh pelatih kumpulan 80.



          Sebelum ceramah bermula majlis telah diserikan dengan bacaan ayat suci Al-Quran oleh saudara Zulhilmi daripada Kumpulan 80. Kadangkala topik yang disampaikan nampak biasa dimata namun ia amat memberi manfaat untuk kehidupan dunia dan akhirat kelak.


CARA-CARA UNTUK MENDAPATKAN ILMU YANG BERKAT,BERMANFAAT DAN BERKEKALAN.

ustaz MuhsinulNidzam

ILMU - mengetahui, mengenali, memahami, mengenalpasti dan menyakini (bahasa) , suatu kebenaran yang sampai ke hati manusia melalui kajian , pemerhatian , bacaan dan sebagainya sehingga dapat menimbulkan keyakinan dan keimanan (istilah)


Antara kepentingan ilmu pengetahuan ialah membolehkan kita sebagai manusia untuk membezakan sesuatu samada baik ataupun buruk.Meningkatkan darjat seseorang dalam kalangan masyarakat dan mendapat pahala jika tepat dan betul setiap cara pelaksanaannya.Keperibadian dan akhlak mulia juga dapat dibentuk jika kita mempunyai ilmu


Pembahagian ilmu terbahagi kepada dua:


1.ILMU FARDHU AIN yang wajib keatas semua orang Islam mempelajarinya dan mengamalkannya seperti contoh ilmu tauhid,ilmu ibadah dan sebagainya


2.ILMU FARDHU KIFAYAH iaitu ilmu yang berkaitan hubungan dengan sesama makhluk seperti mempelajari ilmu sains dan sejarah.


Terdapat banyak jalan untuk mendapatkan keberkatan ilmu antaranya ialah:
  • Ikhlas kerana Allah
  • Berusaha untuk mendapatkan taufik dan hidayah
  • Mencintai ilmu
Tanda ilmu yang bermanfaat dan berkekalan ialah:
  • Tuntut ilmu kerana Allah
  • Azam beramal kepada Allah
  • Menyeru kepada kebaikan
  • Model kebaikan contohnya Rasulullah s.w.t
  • Akhlak yang terpuji-pokok yang subur dan berbuah lebat berzat dan berkat
  • Doa dan hidayah serta istiqamah

Ilmu asas kejayaan.

          Ingatlah musuh utama orang Islam ialah Yahudi yang sentiasa berusaha bersunguh-sungguh agar tak lahir lagi Ibnu Sina , Alfarabi yang lain yang mampu mentadbir negara kelak. Kesimulannya kita sebagai khalifah di muka bumi ini harus berlumba untuk mendapatkan ilmu yang bermanfaat.

          Pelatih telah memberikan komitmen penuh sepanjang program dijalankan. Di harap ceramag agama pada masa akan datang akan meninggalkan impak yang lebih besar kepada pelatih-pelatih


          Seterusnya pengacara majlis iaitu saudara Mohd Ashraf Al-Amin dan saudari Siti Ammalina sempurna menamatkan majlis dengan tasbih kifarah.Tahniah kepada kumpulan 2 dari Kumpulan 80 dalam menguruskan majlis ini.


-Sedia membantu-

2 comments:

Si Single said...

lagi 1 kat kelas jgn tido..baru lah ilmu 2 masuk..eheheh

Anonymous said...

mcm lah kaw xtido wahai qusowt